Informatie nodig? Bel 0341 - 25 84 10
Ma t/m vr 08:00-17:00 uur
Za 09:00-12:00 uur

Bikefit center

Waarom een bikefit?
Een goede bikefit is een essentieel onderdeel van de fietssport, of het nu bij de aanschaf van een nieuwe fiets is of om beter op je huidige fiets te zitten. Tevens lost een bikefit vaak ook erg veel problemen op, denk hierbij bijvoorbeeld aan knieklachten, rugklachten, voetklachten of nekklachten.

Intakegesprek
Voordat een dynamische fietsmeting begint is het belangrijk om te weten waarom je een meting wil laten doen, is dit omdat je klachten hebt tijdens het fietsen of om die klachten juist voor te zijn. Bij lichamelijke klachten kun je denken aan een versleten heup, knie of rug, maar ook tintelingen in handen, voeten of zadelpijn. Het laatste hoeft niet altijd te liggen aan een verkeerd zadel of een verkeerde zeem, het komt namelijk vaak voor dat de zadel terug stand, zadelhoogte of de schoenplaatjes niet goed staan afgesteld.

Fietsanalyse huidige fiets
Wil je een bikefit laten uitvoeren op je fiets? Dan maken we eerst een video-analyse van de huidige fiets positie om te zien hoe je altijd hebt gefietst, je lichaam kan zich namelijk al helemaal hebben aangepast aan je huidige fietspositie. Ook al klopt die positie niet dan voelt dat voor je lichaam wellicht wel vertrouwd aan, elke aanpassing die vervolgens aan de fiets wordt gedaan voelt dan niet aan als een verbetering.

Voeten
Een dynamische bikefit beginnen we altijd bij de voeten, dit omdat je voeten de basis zijn van je positie op de fiets. Wij kijken hierbij naar je schoenplaatjes, hier is vaak meer uit te halen dan dat men denkt. Bij mountainbike schoenen kun je veel met de voor-achter plaatsing van de schoenplaatjes, terwijl je bij wielrenschoenen ook veel kunt aanpassen aan de rotatie van de plaatjes. Als je moet corrigeren om je voet recht onder je knie te krijgen beginnen we eerst met andere schoenzooltjes, als dit niet het gewenste resultaat geeft kunnen we dit wellicht door middel van wigjes corrigeren. Wigjes variëren van 1 mm. tot 2 mm. en we kunnen deze plaatsen in de schoenen of onder de schoenplaatjes. In sommige gevallen hebben we te maken met beenlengte verschil, ook dit kunnen we tot op zekere hoogte corrigeren. We kunnen door middel van "beenlengte wigjes" van verschillende groottes het lengte verschil compenseren.

Zadel
Fietsers die zadelpijn hebben tijdens het fietsen schaffen vaak gelijk een nieuw zadel aan, terwijl dit in de meeste gevallen niet noodzakelijk is. Als we naar de zadel positie gaan kijken beginnen we eerst met de zadel schuinstand. Als je bijvoorbeeld vaak in het buitenland gaat mountainbiken dan wordt je zadel over het algemeen iets schuiner naar voren gezet want als je meer bergop rijdt is het dus ook van belang dat je tijdens de beklimmingen lekker op je fiets zit. Bij een racefiets is de schuinstand van het zadel vaak gelijk, dit omdat je op een racefiets lekker wilt zitten op de lange rechte stukken. Uiteraard kijken we ook naar de zadelhoogte en de set back van het zadel, dit houdt in hoever je het zadel naar voren of naar achteren zet. Deze 2 punten zijn van belang omdat als je te hoog zit er teveel spanning komt op spieren, pezen en gewrichten. Maar zit je te laag dan verzuur je sneller. De terugstand van het zadel is uiteraard ook erg belangrijk, deze stand bepaalt in grote mate of je maximaal je kracht kunt overbrengen op je pedalen.


Stuur en stuurpen
Je ziet soms dat mensen erg ver moeten "reiken" of dat ze te rechtop zitten, beide posities zijn uiteraard niet goed! Om de lichaamshouding aan te kunnen passen wordt er dan vaak een kortere of langere stuurpen gemonteerd. De breedte van een stuur is tevens enorm belangrijk, je moet het gevoel hebben dat je de "baas" over de fiets bent. Vooral in technische passages moet je je uiteraard comfortabel en zeker voelen. Een stuur moet vooral niet te smal zijn, dit kan voor nek problemen zorgen omdat je dan geen ontspannen houding hebt. In de positie van het stuur kun je ook veel aanpassen, de stuurrotatie is erg belangrijk daarbij. Een mountainbike stuur heeft bijvoorbeeld een bepaalde ``slooping``, zet je deze naar voren dan zul je merken dat je stuur verder weg zit. Ook is de hendel stand erg van belang, je moet namelijk altijd goed bij je remmen en shifters kunnen.

Ons systeem
Wij werken niet met een geheel geautomatiseerd systeem omdat dit altijd een gemiddelde hoogte, lengte of afstand zal aangeven. Een leniger persoon kan over het algemeen wat aerodynamischer, hoger of verder naar voren zitten dan iemand die minder lenig is. Bij een dynamische bikefit kijken we door middel van video analyses hoe een persoon op de fiets zit, zo kunnen wij per persoon de juiste maten en afstanden nauwkeurig bepalen. Voor een statische bikefit gebruiken wij het Cyclefit meetsysteem, we bekijken hierna uiteraard altijd de positie van de fietser zodat hij of zij feedback kan geven over deze positie.


Prijzen en tijdsduur
Statische bikefit, circa 1 uur: € 50,- (gratis bij aanschaf fiets)
Dynamische bikefit, circa 3 uur: € 150,- (€ 75,- korting bij aanschaf fiets)
Zadelmeting Selle San Marco, circa 15 minuten: € 20,- (gratis bij aanschaf zadel)

Alle bovengenoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief eventuele nieuwe onderdelen en het monteren van onderdelen.

Waarom een bikefit laten uitvoeren bij Maxibikes?
Wij zijn een IFBI gecertificeerd bikefit center, dit houdt in dat wij een uitgebreide opleiding hebben afgerond om een professionele dynamische bikefit uit te kunnen voeren. Wij gaan altijd voor een optimaal resultaat, dus zijn wij een half uur langer bezig dan gepland dan is dat voor ons geen probleem. Na enige tijd zullen we contact met je opnemen want we willen ook graag weten wat je "gevoel" in de praktijk is. Wij vinden het belangrijk dat je optimaal op je fiets zit zodat je meer plezier uit het fietsen kunt halen en betere prestaties kunt behalen. Uiteraard is iedereen welkom voor een bikefit, niet alleen Orbea rijders!

Wil je een afspraak voor een bikefit maken? Bel met 0341-258410 of stuur ons een bericht:

591