De full suspensension Orbea Oiz is dit jaar niet aangepast, er is echter wel een lichter frame toegevoegd aan de range. Daarentegen is de hardtail Orbea Alma compleet vernieuwd en ontwikkeld voor een 100 mm voorvork, 29 inch wielen en leverbaar in een Hydro aluminium, OMR carbon en OMX carbon uitvoering. Deze super snelle mountainbikes kosten tussen de € 999,00 en € 7.999,00.
De Orbea Alma hardtail is klaar voor de toekomst
Waar volgeveerde XC en TR mountainbikes telkens populairder lijken te worden is er nog een zeer grote groep liefhebbers voor een lichte hardtail uitvoering. De reden kan zijn omdat ze goedkoper zijn, het gewicht lager is of omdat er minder onderhoud nodig is aan een mountainbike zonder achtervering. De uitdaging voor Orbea was dus om een stijf maar toch comfortabel frame te ontwikkelen voor een optimale krachtsoverbrenging maar ook met voldoende flex waardoor je minder snel vermoeid wordt op uitdagende parcoursen. Met name de balhoofdbuis, onderbuis en de liggende achtervork zijn erg stijf gemaakt voor minder torsie en voldoende responsiviteit. De bovenbuis en de staande achtervork zijn dunner gemaakt waardoor deze meer kunnen buigen en hierdoor meer comfort bieden. Hieraan toegevoegd is het gebruik van een 27,2 mm zadelpen, die meer doorbuigt dan een zadelpen met een grotere diameter. Voor deze diameter zijn tegenwoordig ook telkens meer lichtgewicht "droppers" verkrijgbaar.
De Orbea Alma biedt keuze uit drie frame materialen
Orbea Alma OMX
De topmodellen zullen worden gebouwd met Orbea's nieuwe OMX carbon, dit is een enorm sterk maar lichtgewicht koolstofvezel. Het carbon wordt met een laser op maat gesneden om ervoor te zorgen dat alleen het benodigde materiaal voor de frames wordt gebruikt, de overlapping van de vellen wordt geminimaliseerd om het gewicht te verminderen. Zoals al is toegepast op de nieuwe Oiz frames krijgen de Alma OMX frames een flat mount rembevestiging. Dit systeem is iets lichter en we verwachten dit in de toekomst meer op XC mountainbikes te zien. Een OMX hardtail frame in maat M weegt slechts 830 gram, dit gewicht is vergelijkbaar met de meeste hardtail frames van andere topmerken.
Orbea Alma OMR
OMR carbon is een iets zwaardere kwaliteit dan het revolutionaire OMX carbon, deze frames zijn dus uiteraard ook iets zwaarder. OMR carbon werd al veelvuldig toegepast op diverse mountainbike modellen en racefietsen van Orbea, de kwaliteit heeft zich in de afgelopen jaren dan ook al lang bewezen. Een OMR hardtail frame in maat M weegt 1.100 gram, niet super licht maar zeker zeer betrouwbaar.
Orbea Alma Hydro aluminium
Bij het Hydro aluminium frame worden de buizen gevormd door hogedrukvloeistof. Deze techniek wordt toegepast om een vorm te krijgen die nodig is om buiging te verminderen en om tegelijkertijd de sterkte te vergroten. De wanden van de buizen zijn butted, de dikte verandert dus langs de lengte van de buis om het gewicht te verminderen. Orbea maakt de lasnaden van deze frames glad, niet alleen om het uiterlijk te verbeteren maar ook om de spanning op de verbindingen te verminderen. De Hydro frames zijn iets groter dan de carbon frames, met een iets minder agressief karakter als resultaat en dus geschikt voor minder ervaren rijders. Een Hydro aluminium hardtail in maat M weegt 1.650 gram, relatief licht voor een aluminium frame.
De frame details van de Orbea Alma
De interne kabelgeleiding is geschikt voor zowel mechanische als elektronische groepen, de wiggeleiders houden de kabels op hun plaats en voorkomen rammelen in het frame. De trapas is een PF92 systeem en Orbea maakt gebruik van een universele derailleurhanger voor eenvoudige vervanging. De kettinggeleider zorgt voor extra zekerheid en het Blocklock balhoofdsysteem voorkomt beschadiging van de bovenbuis. De OMX heeft tevens een semi geïntegreerde cockpit waarbij de stuurpen, de spacers en een optionele GPS houder bijdragen aan een strakke afwerking. Vanaf het OMX frame kun je zelfs de kleur lak en het design bepalen, diverse delen van het frame kunnen worden aangepast door een breed scala aan kleuropties. Nieuw hierbij zijn een aantal grafische mogelijkheden om je fiets uniek te maken, zoals ‘marmer’ en ‘geometrische camouflage’.
De Orbea Alma met een starre Spirit Rigid carbon voorvork
Hoewel het grootste deel van de rijders zal kiezen voor een verende voorvork, zijn er nog steeds mensen die met een slechts 500 gram wegende voorvork willen rijden. De vork heeft een lengte van 501 mm en is ontworpen om de lengte van een 100 mm geveerde voorvork met 20 procent sag na te bootsen. Dus om de geometrie van de fiets te behouden zoals deze zou zijn met een traditioneel verende voorvork. De vork is voorzien van een paar rubbers ter bescherming, mocht je de vork op de grond willen zetten zonder dat het wiel erin zit. De Spirit Rigid carbon vork is een optie in de MyO configurator, hierin bepaal je zelf hoe je je fiets wilt samenstellen.
Orbea Alma geometrie
De twee carbonframes (OMX/OMR) hebben dezelfde geometrie, het aluminium Hydro frame heeft een licht afwijkende geometrie.
Orbea Alma OMX- en OMR-geometrie (maat L)
Reach: 448 mm
Stack: 612 mm
Balhoofdhoek: 68 graden
Zitbuishoek: 74,5 graden
Lengte zitbuis: 483 mm
Lengte liggende achtervork: 430 mm
Wielbasis: 1144 mm
Hoogte trapas: 309 mm
Orbea Alma Hydro geometrie (maat L)
Reach: 448 mm
Stack: 621
Balhoofdhoek: 68 graden
Zitbuishoek: 74,5 graden
Lengte zitbuis: 483 mm
Lengte liggende achtervork: 435 mm
Wielbasis: 1152 mm
Hoogte trapas: 309 mm
Orbea Alma modellen op elk prijsniveau
Orbea heeft op dit moment elf modellen van de Alma en wel drie OMX uitvoeringen, vier OMR uitvoeringen en vier aluminium modellen. De Alma met het aluminium frame begint bij € 990,00, de OMR carbon uitvoering begint bij € 1799,00 en de OMX versie start bij € 4199,00. De aluminium Alma is zeer geschikt voor de beginnende fietser met de ambitie om grenzen te verleggen, de Alma met OMR frame is wellicht voor de iets meer gevorderde mountainbiker die gaat voor een lager gewicht met comfortabele rijeigenschappen. Tenslotte kan de Alma met het OMX frame op tegen elk willekeurig model in het topsegment, deze modellen zijn uitermate geschikt om te presteren op het hoogste niveau in de wedstrijdsport!
Maak een afspraak bij Maxibikes voor advies en het testen van de Orbea Alma
Ben je geïnteresseerd in de Orbea Alma 2022 modellen kom dan naar dé Orbea specialist van Nederland, we informeren je graag over alle mogelijkheden! Uiteraard onder het genot van een lekkere kop koffie kunnen onze specialisten je alles vertellen over de Orbea Alma carbon en aluminium, over de rijeigenschappen maar ook over de afmontage en andere details. Koop je een Orbea bij Maxibikes, dan ben je gegarandeerd van een goede deal en een professionele fietsmeting. Wij gaan verder dan alleen de verkoop van een fiets, wij streven naar 100% tevreden klanten en ambassadeurs voor het merk Orbea. Maak een afspraak of kijk op www.maxibikes.nl.