Voor informatie: 0341 - 25 84 10
Ma t/m vr 08:00-17:00 uur
Za 09:00-12:00 uur

Nieuws

Kom alles te weten over de super snelle Orbea Orca Aero!

Geplaatst: 05 april 2022

De Orbea Orca Aero is sneller dan ooit!
De nieuwste Orbea aanwinst op racefiets gebied is de Orbea Orca Aero OMX carbon, dit model is in 2022 compleet vernieuwd en behaald in meerdere testen de beste score. Niet alleen qua looks doet hij het erg goed, ook als het om efficiëntie gaat scoort deze fiets de hoogste scores.

Sneller rijden zonder harder te hoeven trappen
De nieuwe Orbea Orca Aero OMX is door de semi geïntegreerde OC cockpit, de Aero bidon/bidonhouder, de Aero (verwijderbare) opberg module onder de fiets, aerodynamischere voorvork, airflow carbon aerodynamica, aero OMX zadelpen, lager stack, meer bottom bracket drop, kortere kettinglijn en een kortere wielbasis een stuk sneller geworden. Uit meerdere testen blijkt namelijk dat je bij een snelheid van 40 kilometer per uur 15 watt bespaard ten opzichte van de 2021 Orbea Orca Aero OMR, bij een snelheid van 50 kilometer per uur bespaar je maar liefst 28 watt! Dankzij het OMX carbon is de nieuwe Orbea Orca Aero ook een stuk stijver geworden, Orbea noemt het zelf ``the key to power transmission``. Orbea geeft tevens aan dat de Orbea Orca Aero OMX niet veel onder doet in het klimwerk ten opzichte van de Orbea Orca OMX/LTD modellen!

Het uiterlijk van de Orbea Orca Aero OMX
Ten opzichte van het 2021 model is ook het uiterlijk compleet aangepast, waar voorheen de kabels nog voor het stuur langsliepen zijn ze nu mooi verwerkt in de OC/ICR aero cockpit. Het is een semi geïntegreerd systeem waarbij de kabels onder de stuurpen lopen maar wel door het stuur gaan, uiteraard bestaat er de mogelijkheid om er een volledig geïntegreerde cockpit van te maken. Naast het geüpdatete stuur is ook het complete frame veranderd, het nieuwe OMX frame heeft de looks van een tijdrit/triatlon fiets en wordt ook wel als futuristisch bestempeld. De oldskool velgrem fans hebben helaas pech, zoals verwacht is de nieuwe Orca Aero enkel nog verkrijgbaar met schijfremmen.

De Orbea Orca Aero OMX MyO configurator
Naast de 3 prachtige standaardkleuren heb je uiteraard ook de mogelijkheid om hem volledig te customizen d.m.v. de MyO design module. Met meer dan 1 miljoen opties kun je dus je unieke Orbea Orca Aero creëren, je hebt zelfs de mogelijkheid om je eigen naam mee te laten spuiten op het frame! Naast de kleurstelling die je zelf kunt samenstellen kun je ook direct de juiste stuurbreedte, stuurpenlengte, cranklengte, cassette/kettingblad verhouding en zadel breedte/type bepalen. Ook heb je de mogelijkheid om af fabriek een ander type velg te laten monteren, je kunt een ander type banden kiezen en je hebt de mogelijkheid om een powermeter te laten installeren.

Het gewicht van de Orbea Orca Aero OMX
Het is een feit dat een Aero racefiets wat zwaarder is dan een ``normale`` racefiets, maar dankzij het OMX carbon heeft Orbea het gewicht laag kunnen houden. Een maat 53 Orbea Orca Aero OMX frame weegt slechts 1,140 kilo en de voorvork weegt 430 gram! Het lage frame gewicht zorgt er ook voor dat een standaard Orbea Orca Aero OMX (M11eLTD of M10iLTD) rond de 7,5 kilo uitkomt, een zeer mooi gewicht voor een Aero racefiets!

Orbea Orca Aero OMX bandbreedte en wielen
Uiteraard heeft elke renner zijn eigen voorkeuren op het gebied van bandenspanning, sportvoeding, fietsbroeken, etc. etc. Maar kijkend naar de lijn van de Orbea Orca Aero OMX heb je wel rekening te houden met de bandbreedte. Je hebt de mogelijkheid om een bandbreedte te monteren van maximaal 30mm. maar Orbea geeft aan dat je met een breedte van 25 of 28 millimeter nog aerodynamischer bent! Ook zegt Orbea dat een hogere wielset de aerodynamica en stijfheid bevordert, zeker aangezien de voorvork hierop is ontworpen.

De Orbea Orca OMX in UCI wedstrijden
Hoewel de meeste mensen fietsen op recreatief niveau en zich niet hoeven te houden aan de strenge UCI regelementen, geldt dit uiteraard wel voor de fanatieke wedstrijdrenners. Het heren UCI world tour team ``Euskaltel-Euskadi`` en het dames world tour team ``Ceratizit-WNT`` rijden beide op Orbea racefietsen. Als deze teams gebruik maken van de Orbea Orca Aero OMX dan zijn ze verplicht de toolbox aan de onderkant van het frame te demonteren, aangezien deze volgens de UCI fungeert als een niet essentiële stroomlijnkap. Dit geldt overigens niet voor de Aero bidon en bidonhouder!

Een Orbea Orca Aero OMX 2022 of 2023 kopen?
De beschikbaarheid van fietsen is helaas nog steeds niet optimaal, maar gelukkig hebben wij veel fietsen in bestelling staan waardoor we nog veel mensen kunnen voorzien van een mooie Orbea. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op, of kom langs aan de Waterweg 14a in Nunspeet!


561