Voor informatie: 0341 - 25 84 10
Ma t/m vr 08:00-17:00 uur
Za 09:00-12:00 uur

Nieuws

Wat je moet weten over de Orbea Orca OMX en OMR!

Geplaatst: 09 december 2020

De Orbea Orca is gemaakt voor renners met ambitie
Ongeacht het niveau van de renner, we houden allemaal van een racefiets die licht, snel en mooi is. Professionele atleten, weekendstrijders, Strava jagers en recreatieve rijders hebben toch vaak allemaal hetzelfde gevoel, we houden net zoveel van het fietsen als van de fiets zelf! De Orbea Orca is immens populair en we hebben de meeste technische kenmerken voor je op een rij gezet.

Unieke Orbea monocoque koolstof frames
Orbea gebruikt de modernste carbonconstructie die beschikbaar is om het meest geavanceerde frame mogelijk te maken, een complex en nauwgezet proces dat een merkbaar positief resultaat oplevert. Niet veel producenten hebben ontwikkelingsmogelijkheden van een technische school binnen handbereik, Orbea werkt echter rechtstreeks samen met de Mondragon University om aerodynamische concepten te analyseren en te testen. De onderbuis, zitbuis en staande achtervork van de nieuwe Orca zijn ovaal gemaakt en subtiel afgeplat voor een weerstandsvermindering van 10% ten opzichte van de vorige uitvoering.

   

Nieuwe specificaties doorgevoerd
Het OMR frame is gericht op ronde vormen die het comfort verbeteren en het gewicht verminderen, hierdoor is de OMR ideaal voor wielrenners die op zoek zijn naar soepele maar ook efficiënte rijeigenschappen. De geometrie en dynamische structuur geven een extra trillings absorptie van 5% in vergelijking met de vorige OMR en 10% met de huidige OMX. De ronde zadelpen van 27,2 mm is aanzienlijk comfortabeler dan diameters van 30,9 of 31,6 mm, waardoor de soepelheid verbetert zonder in te boeten aan framestijfheid. De meeste torsie- en laterale belastingen worden opgevangen door het balhoofd, onderbuis en de liggende achtervork. Deze zijn nu nog beter bestand tegen verdraaien en brengen de kracht directer over op het achterwiel. Er is geen twijfel over mogelijk, minder beweging door het frame vertaalt zich direct in meer wattage naar het achterwiel. Een verlaagde staande achtervork, geoptimaliseerde koolstofstructuur en vernieuwde buisvormen zijn essentieel voor het creëren van een comfortabel frame dat zo efficiënt mogelijk is. De natuurlijke flexpatronen worden gecreëerd door de carbon structuur en het minimale volume van de bovenbuis en de staande achtervork.

   

Orbea Racing Geometry
Orca Racing Geometry is ontstaan ​​uit bijna 100 jaar ontwikkeling in racefietsen en is de perfecte balans tussen responsiviteit en stabiliteit. De zitposities is redelijk agressief om de aerodynamica te bevorderen, minder weerstand betekend meer snelheid. De frame hoeken en afmetingen zijn zo toegepast zodat zoveel mogelijk kracht efficiënt wordt gebruikt, meer kracht betekent automatisch meer snelheid. De Orbea Orca is zo ontworpen zodat deze geschikt is voor mensen met uiteenlopende lichaamsmaten. De geometrie is geschikt voor zowel dames als heren, uit onderzoek is gebleken dat de lichaamsverhoudingen voldoende overeen komen en dus wordt er logischerwijze geen dames specifiek frame gemaakt.

Aanpasbare cockpit en verborgen zadelklem
De zitpositie is gericht op aerodynamica, wat resulteert in minder weerstand en dus meer snelheid. Als een comfortabelere houding is gewenst dan is een kortere stuurpen zeker een van de oplossingen. Een korte cockpit zorgt voor een minder agressieve zitpositie en dit zal voor een bepaalde groep mensen kunnen betekenen dat men langere afstanden zou kunnen rijden. De zadelpenklem van Orca is in het frame geïntegreerd, waardoor de kans op vervuiling afneemt en de aerodynamica toeneemt. Het ziet er geweldig mooi uit!

   

Uniek Riser stuur en interne kabelgeleiding
Het unieke Rise stuur biedt 20 mm. extra hoogte en een 10 mm. kortere reikwijdte, zeer geschikt voor het creëren van een endurance geometrie met het behoud van d frameprestaties waar de Orca om bekend staat. Kies een Rise stuur of een Compact stuur en je gewenste stuurpen allemaal in de MyO design module, personaliseer een Orca die perfect bij je past! De Interne kabels worden zorgvuldig onder de stuurpen naar de balhoofdbuis geleid, deze geleiding is geoptimaliseerd voor zowel traditionele als elektronische schakelsystemen. De gepatenteerde afstandhouders zorgen voor een gunstige luchtstroom en zijn eenvoudig af te stellen, de stuurpen in combinatie met de kabelafdekkingen zien er zeer strak uit. De voorplaat van de stuurpen is compatibel met een geïntegreerde computer montage, bevestig een computer of verwijder de houder voor een "clean" geheel.

   

Bredere bandenmaten mogelijk
De huidige generatie wielrenners hebben de diverse voordelen van bredere banden ontdekt. Met een bredere band kun je met een lagere spanning rijden, wat het comfort en de grip aanzienlijk ten goede komt. De voorvork van de Orca OMR en OMX biedt deze mogelijkheid absoluut; 32C OMX / 35C OMR.

OMX en OMR zadelpen
De gepatenteerde D-vormige zadelpen van het OMX frame bevordert zowel de aerodynamica als het comfort en een rubber fungeert als vuilbescherming en draagt bij aan een strakke uitstraling. De unieke klem van de Orca zadelpen heeft een gepatenteerd ontwerp waarmee de kanteling onafhankelijk van de voor-achter positie van het zadel kan worden aangepast. De ronde zadelpen van 27,2 mm is aanzienlijk comfortabeler dan diameters van 30,9 of 31,6 mm, uiteraard met behoud van de eigenschappen die het frame te bieden heeft.


Nu bestellen of wachten op een Orbea Orca 2022 model?
Doordat leveranciers problemen hebben met het aanleveren van onderdelen en componenten zijn de levertijden helaas toegenomen. De introductie van de Orbea Orca 2022 modellen zal hierdoor ook opschuiven en dus adviseren wij om toch nu een nieuwe Orca te bestellen, tenminste als je er in 2021 al mee wilt rijden. Wil je echt alles weten over de ervaringen en reviews van de Orbea Orca, neem dan contact met ons op of maak een afspraak! 0341-258410 / info@maxibikes.nl / www.maxibikes.nl


561